1.400 minuten hemelse muziek in hartje Leuven

Zomer van Sint-Pieter * 18de editie * 35 lunchconcerten * klassiek & meer

Met 35 middagconcerten is 'Zomer van Sint-Pieter' nog altijd het grootste muziekfestival van Leuven. Deze 18de editie serveert je werk van grootmeesters als Haydn, Mozart, Bach en Mendelssohn, afgewisseld met verrassende klassieke werken en zomerse wereldmuziek. Organisator 30CC kiest daarbij opnieuw voor absolute toppers uit binnen- en buitenland. Nieuwigheid is dat je voortaan je tickets en concertpassen ook in voorverkoop kan kopen.

Belgen boven

Het festival start in stijl op dinsdag 2 juli, met een uiterst getalenteerde violist van eigen bodem. Yossif Ivanov won in 2005 als 18-jarige zowel de Publieksprijs als de Tweede Prijs van de 'Koningin Elisabethwedstrijd'. Hij speelt het 'Concerto in d-klein', een jeugdwerk van Felix Mendelssohn-Bartholdy, samen met pianist David Kadouch en de Young Belgian Strings.

De week nadien (do 11 juli) is het Roeland Hendrikx Ensemble te gast, met Roeland Hendrikx (uiteraard) op klarinet én Liebrecht Vanbeckevoort aan de piano. Zij brengen werk van Prokofjev en Seyfried waarin ze de klarinet als solo-instrument in de traditionele Joodse muziek beklemtonen.

De Belgische sopraan Sophie Karthäuser kent een internationale operacarrière en wordt wereldwijd geprezen omwille van haar Mozart-vertolkingen. Op donderdag 25 juli zingt ze 'Lieder' van Fanny en Felix Mendelssohn-Bartholdy.

Leading lady

Een andere leading lady die je niet mag missen, is de Oostenrijkse gambiste Romina Lischka (wo 28 augustus). Zij werd dit jaar door Klara nog uitgeroepen tot ‘Soliste van het jaar’ en Philippe Herreweghe, A nocte temporis, Gli Angeli en Zefiro Torna (zelf te gast op di 13 augustus) zijn alvast fan. Met het Hathor Consort brengt Lischka een sprankelende hommage aan het werk van Alfonso Ferrabosco.

Twee themaweken

De geliefde pianoweek staat geprogrammeerd van 16 tot en met 19 juli. Met als uitschieter de Poolse pianiste Aleksandra Świgut (do 18 juli). Zij was in 2018 laureate van het 'Chopinconcours op historische instrumenten' en speelt werk van haar illustere landgenoot Frédéric Chopin op een Pleyel-piano uit de jaren 1840.

In de week van 20 augustus focust het festival op strijkkwartetten. Dan is het vooral uitkijken naar de  uitvoering van Bachs 'Goldbergvariaties', oorspronkelijk geschreven voor klavecimbel, door het Quatuor Ardeo (vr 23 augustus).

Meer dan klassiek

Ook traditionele volksmuziek maakt dit jaar opnieuw deel uit van het programma. Op dinsdag 23 juli kan je bijvoorbeeld genieten van het Diana Baroni Trio. Zij brengen Zuid-Amerikaanse folk met als thema ‘vrouwen uit de Nieuwe Wereld’. En op dinsdag 27 augustus geven de Bengaalse Baul, rondreizende ‘verlichte’ musici, hun unieke spirituele traditie door via zang, poëzie, dans en muziek.

Schepen van cultuur Denise Vandevoort vat het festival treffend samen:

Zomer van Sint-Pieter is een unieke formule in de Leuvense zomer. Klassieke pareltjes, live gebracht door uitstekende uitvoerders in een gebald concert ... het is gewoon dé ideale middagpauze. Voor vele toeschouwers is het ook de start van een gezellige namiddag in de stad,  genietend van de zon en een terrasje … Kortom, het complete vakantiegevoel!”

PRAKTISCH

• van dinsdag 2 juli tot en met vrijdag 30 augustus
  • elke dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag (niet op do 15 augustus)
  • telkens om 12.15 uur - duur: circa 40 minuten
  • De concerten vinden afwisselend plaats in 30CC/Predikherenkerk, 30CC/Schouwburg en 30CC/Minnepoort.
  • Tickets kosten € 6 per concert (gratis voor -12). Er zijn voordeelpassen beschikbaar.
  • programma: www.30CC.be/zomer

Nieuw!

Het festival behoudt zijn ongedwongen karakter, waarbij je nog in laatste instantie kan beslissen om een concert bij te wonen.
Als extra klantenservice biedt 30CC voortaan de mogelijkheid om je tickets (of passen) in voorverkoop aan te kopen. Deze voorverkoop start op dinsdag 25 juni om 12.00 uur via:

Organisatie: 30CC, in samenwerking met Opus 3 (Midis-Minimes)

Brochure Zomer van Sint-Pieter 2019

PDF - 7.4 Mb