30CC kiest voor cultuur als kloppend hart van de maatschappij

Woensdag 12 oktober 2016 — Cultuur staat midden in en niet naast de maatschappij. Die is volop in transitie: superdiversiteit, migratie, vergrijzing, ecologie, jeugdwerkloosheid… Het zijn maar enkele uitdagingen die we samen de komende jaren moeten aangaan. Want in tijden die radicaliseren kunnen we niet gewoon hetzelfde blijven doen. Dat voelt als koppig rechtdoor gaan terwijl de weg afbuigt of splitst. Het cultuurhuis van Leuven 30CC blijft dus niet aan de zijlijn staan en kiest voor enerzijds voor meer diversiteit op het podium en anderzijds voor makers en producties die inzetten op verbinding.

TOPvoorstellingen

30CC nodigt nieuwe theatermakers uit, vaak met een migratieachtergrond, en doorbreekt zo de klassieke canon binnen het theater en onze maatschappij. Je herkent deze uitvoeringen aan het markante label TOP.
Schepen van cultuur Denise Vandevoort: “30CC levert dit seizoen extra inspanningen om 'superdiversiteit' op het podium te brengen: de TOPvoorstellingen dragen daar als eerste hun steentje toe bij. Samen met Urban Woorden zoeken we naar nieuwe perspectieven en stemmen. Wat kunnen we leren van nieuwe theatermakers met een migratieachtergrond, een andere afkomst en visie? Heel veel, lijkt ons.”

Eerste in de TOPreeks is de productie van Well Made Productions A raisin in the sun , een meeslepend familiedrama geschreven vanuit een zwart perspectief voor zwarte acteurs. De voorstelling benadert een universeel thema – hoe sterk zijn familiebanden onder druk van onderlinge strubbelingen?  – en nodigt uit tot reflectie omwille van de zwarte cast. Het stuk is niet zwaar op de hand, maar het doet je wel beseffen dat het niet evident geweest moet zijn om als zwarte vorm te geven aan ‘burgerschap’ in het Amerika van de jaren 50. Hamvraag is: is de wereld ondertussen veranderd? Op Facebook postte Tunde Adefioye, coördinator van Urban Woorden: “Sam Cooke elegantly crooned ‘a change is gonna come’… Check this out by Lorraine Hansberry's Tony award winning "A Raisin in the Sun", presented by the Dutch Well Made Productions."

FOCUS OP BENJAMIN VERDOCNK  

30CC trekt voorts de kaart van de verbinding en nodigt steeds meer makers en gezelschappen uit die zich expliciet verbinden met andere beleidsdomeinen dan de kunsten, het middenveld, de bewoners van een stad, enz... Zo zet 30CC in op een maximale vrije toegang tot verbeelding, ontroering en esthetiek. Eerder experimenteerde het cultuurcentrum al om verbindend en interactief te werken. Denk bijvoorbeeld aan de ludieke theatervoorstellingen van Ballet Dommage die, van deur tot deur, het dorpsgevoel in een stadsbuurt stimuleerden. Of hoe kunstenaar Ief Spincemaille kunst relevant maakte door het zonlicht te weerspiegelen voor de bewoners van het Sint-Maartensdal in There is the sun. Deze lijn wordt verder gezet en geïntensifieerd.

Dit seizoen is Benjamin Verdonck, een van de meest geëngageerde en veelzijdige artiesten, vier keer te gast in Leuven, in samenwerking met Leuven Klimaatneutraal en Hart boven Hard. Verdonck zoekt letterlijk wereld op om er een wezenlijke bijdrage aan te doen. Hij is acteur van opleiding, maar beweegt zich vrij doorheen de podiumkunsten, performances in de publieke ruimte, objectentheater en plastische installaties. Onder de titel Even I must understand it probeert hij vorm te geven aan het uitblijven van het publieke debat over de stilaan onafwendbare veranderingen in ons ecosysteem. “Benjamin Verdonck durft gangbare zaken in vraag durft te stellen en zit vaak op de wip tussen kunst en activisme. Hij is de geknipte kunstenaar om stil te staan bij de vraag hoe jij als burger je engagement kunt opnemen in de samenleving. Dat zou ons allemaal moeten bezighouden,” vindt theaterprogrammator Veerle Van Schoelant. In zijn (miniatuur)voorstelling Notallwhowanderarelost formuleert Verdonck een eenvoudig antwoord op de kille, hectische samenleving. Met weinig woorden geeft hij een warme traagheid als tegenwind.

 

TOPvoorstellingen voor seizoen 2016-2017 zijn:

  • A raisin in the sun, Well Made Productions, 15 oktober 2016, 20.00 uur, 30CC/Minnepoort
  • Wachten, Mokhallad Rasem, 17 oktober 2016, 20.00 uur, OPEK
  • (Not) my paradise, Sachli Gholamalizad, 9 november 2016, 20.00 uur, 30CC/Wagehuys
  • De vader, de zoon en het heilige feest, Sadettin Kirmiziyüz, 11 en 12 januari 2017, 20.00 uur, 30CC/Minnepoort
  • Marieke Marieke, Het Zuidelijk Toneel & t,arsenaal mechelen (met Kaltoum Boufangacha en Aminata Demba), 10 februari 2017, 20.00 uur, 30CC/Wagehuys
  • Utopera, Kloppend Hert (Haider Al Timimi) & BRONKS, 23 februari 2017, 20.00 uur, 30CC/Schouwburg
  • Futur simple, DE MAAN (met o.a. Gorges Ocloo, Abigail Abraham), 28 maart 2017, 12.30 en 20.00 uur, 30CC/Wagehuys
  • Kokokito, Louis Vanhaverbeke, 5 mei 2017, 20.00 uur, 30CC/Wagehuys

Focus op Benjamin Verdonck

FOCUS OP BENJAMIN VERDONCK: EVEN I MUST UNDERSTAND IT | ONE MORE THING (c) Benjamin Verdonck
FOCUS OP BENJAMIN VERDONCK: EVEN I MUST UNDERSTAND IT | TERUG NAAR HUIS (c) Benjamin Verdonck
FOCUS OP BENJAMIN VERDONCK: EVEN I MUST UNDERSTAND IT | WAT IK GRAAG ZOU ZIJN ALS IK NIET WAS WAT IK BEN (c) Benjamin Verdonck
FOCUS OP BENJAMIN VERDONCK: NOTALLWHOWANDERARELOST (c) Koen Broos
Denise Vandevoort schepen van cultuur at stad Leuven
Kristien Verheyden 30CC/Communicatiemedewerker at 30CC
Veerle Vanschoelant 30CC/Theaterprogrammator at 30CC