APPLAUS VOOR 30CC

Hoge publieksscores voor stedelijk cultuurhuis

30CC Leuven nam dit voorjaar deel aan de uitgebreide publieksbevraging in 110 Vlaamse cultuurhuizen door de UAntwerpen. Het stedelijk cultuurhuis behaalt onder meer uitmuntende scores voor het gevarieerde aanbod, de klantvriendelijkheid, de communicatie en het prijzenbeleid. Het onderzoek geeft 30CC ook extra informatie om de werking nog meer af te stemmen op de verwachtingen van het publiek.

"Het rapport van ons cultuurhuis 30CC is werkelijk indrukwekkend te noemen", zo vat cultuurschepen Denise Vandevoort de resultaten samen. "Op zowat alle aspecten van het cultuurbezoek scoort 30CC aan de top van de Vlaamse cultuurhuizen. Dit is een grote pluim voor het werk van al onze medewerkers. De scores zijn ook ook des te straffer als je bedenkt dat we pas vlak voor het publieksonderzoek de laatste coronamaatregelen mochten opheffen."

FREQUENTIE EN TEVREDENHEID

Het Vlaamse onderzoek verwerkte in totaal 26.339 antwoorden, waarvan 593 respondenten voor 30CC. De gemiddelde leeftijd van de respondenten in 30CC is iets jonger dan die van Vlaanderen en van de cultuurhuizen uit de centrumsteden (de A-cluster waartoe 30CC behoort).

Het merendeel van die bezoekers (63%) bezocht 30CC enkele keren per jaar, maar ruim 30% komt maandelijks tot meermaals per maand in een van de zalen van 30CC. Daarmee scoort 30CC zo'n 10% hoger dan vergelijkbare centra.

Bezoekers vinden in 30CC vaak ook een ruimer en gevarieerder aanbod dan in andere A-centra, vooral in de disciplines theater, muziek, dans, familievoorstellingen en circus. Het zal dan ook weinig verbazen dat ruim 94% van de bezoekers aangeeft zeker te zullen terugkomen. De klantloyaliteit is ook bijzonder hoog, met een Net Promotor Score van 41.

MEDEWERKERS, INFRASTRUCTUUR EN MOBILITEIT

Een belangrijke troef daarbij zijn zeker ook de medewerkers van 30CC: het publiek beloont hun vriendelijkheid, hulpvaardigheid en toegankelijkheid met scores boven de 90%!

Ook de infrastructuur van het Leuvense cultuurhuis wordt positief beoordeeld, met de netheid, vestiaire en signalisatie als grootste uitschieters (scores boven 80%). Op horecavlak hinkt 30CC ietsje achterop bij de A-centra: meer dan elders gaven respondenten aan dat ze nog aarzelen om er gebruik van te maken in de nasleep van de voorbije coronaperiode.

Zoals in de andere centrumsteden woont twee derde van de respondenten binnen een afstand van 5 km van het cultuurhuis. Vergeleken met de collega-centra verplaatst het Leuvense publiek zich echter duidelijk meer met de (brom)fiets (+12%), te voet (+5%) of met het openbaar vervoer (+9%). De grote meerderheid vindt 30CC ook zeer vlot bereikbaar.

PRIJZEN EN COMMUNICATIE

Over het prijsniveau is ruim 72% van het 30CC-publiek tevreden. Zo'n 50% van de respondenten geniet er bovendien van een vorm van korting, wat ruim 30% hoger ligt dan in vergelijkbare centra.

Het online bestellen en betalen zijn intussen volledig ingeburgerd: met scores boven de 90% doet 30CC het zo'n 7% beter dan andere A-centra. Toch blijft 30CC ook voldoende inzetten op dienstverlening aan de balie en andere betaalmogelijkheden, net om zoveel mogelijk mensen te laten deelnemen aan het aanbod.

30CC bereikt de bezoekers vooral met de eigen communicatiemiddelen. Die communicatie scoort ook duidelijk beter dan die van andere A-centra: zowel qua website (+11%) als de seizoensbrochure (+16%) of de nieuwsbrieven (+7%). Op basis van deze communicatie kopen de respondenten meestal vroeg op het seizoen, ook om te vermijden dat ze achter het net zouden vissen.

IMPACT EN TOEKOMST

Het onderzoek focuste ook op de impactscore van 30CC. Het Leuvense cultuurhuis wordt duidelijk gezien als een veilige, stimulerende plek waar de creativiteit geprikkeld wordt.

Het merendeel van de bezoekers wenst ook in de toekomst te genieten van het gevarieerde live-aanbod en liefst nog meer dan voorheen. Naast het podiumaanbod staat voor velen ook de mogelijkheid tot ontmoeting centraal en dan liefst in een bruisend cultuurcafé.


PERSCONTACTEN

Veerle Van Schoelant

Veerle Van Schoelant

artistieke leiding, 30CC
Robrecht Penders

Robrecht Penders

communicatie & pers, 30CC

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over 30CC

30CC is het cultuurcentrum van Leuven. We laten je graag genieten van theater, muziek, literatuur, circus, familievoorstellingen … en zijn ook de motor van festivals als ‘Rode Hond’, ‘Leuven Jazz’, ‘CIRKL’, ‘Passie van de Stemmen’ en ‘Zomer van Sint-Pieter’.
Naast dit ruim aanbod aan podiumkunsten werken we heel graag ook dieper, breder en diverser. Zo zijn ‘Eigen Kweek’, ‘De Curatoren’, ‘Amateurama 2.0’, ‘CIRKLABO’ en de residentiewerkingen cruciale onderdelen van onze werking.

Neem contact op met

Rijschoolstraat 4 bus 0004 3000 Leuven

+32 16 27 42 40

[email protected]

www.30cc.be