CIRKL 2019 PAKT UIT MET STERK EN BREED PROGRAMMA

vrijdag 17 t.e.m. zondag 19 mei 2019 * Vaartkom Leuven * 3de editie * verbreding & verdieping

Van vrijdag 17 tot en met zondag 19 mei vindt in Leuven voor het derde jaar op rij circusfestival CIRKL plaats. Voor deze derde editie verbreedt én verdiept CIRKL. Het zet enerzijds meer in op cross-overvoorstellingen die breder gaan dan puur circus. Anderzijds trekt CIRKL 2019 de lijn van de vorige edities door met een grote focus op jong talent, prille producties en beloftevolle gezelschappen.

In 2017 ontstond CIRKL, Circusfestival Leuven uit een jarenlange traditie van indrukwekkende circusfestivals. CIRKL was meteen een schot in de roos. Van vrijdag 17 tot en met zondag 19 mei organiseert Cultuurcentrum 30CC de derde editie van CIRKL. Aanvullend op topvoorstellingen van gerenommeerde gezelschappen uit binnen- en buitenland zet CIRKL dit jaar nóg sterker in op jong talent en vernieuwend werk, op cross-overvoorstellingen en op bijzondere performances op unieke locaties.

CIRKL VERBREEDT

CIRKL is en blijft in de eerste plaats een circusfestival. Met als vaste waarde twee bijzondere tentvoorstellingen die je niet mag missen:

• Les Dodos’ van Le P’tit Cirk (FR): Vijf muzikanten-acrobaten ontdekken wat je allemaal kan doen met een contrabas, een viool, een trompet en heel veel gitaren. Muziek maken, dat spreekt voor zich, maar ook evenwichtsoefeningen en acrobatie. Circus ontmoet muziek, en muziek ontmoet circus.
  • Circus I love you’ van Circus I love you (SE): De 8 artiesten van Circus I love you zijn alleskunners. Ze zijn het Zwitserse zakmes van het circus: ze beheersen een uitgebreide waaier aan circusdisciplines én muziekstijlen. Hun circus is absurd, halsbrekend, eenvoudig en vrolijk. 'Circus I love you' is een familievriendelijk circusconcert vol peace, love and happiness. Een wervelwind van salto’s, glitter, livemuziek en spectaculaire acts.

Maar voor deze derde editie gaat het programma breder dan puur circus, met cross-overvoorstellingen als ‘Calculated Risk’ van MOVEDBYMATTER en ‘CIRKLorama’ van Panorama Kino Theatre.

• In ‘Calculated Risk’ klautert evenwichtskunstenaar Kasper Vandenberghe (BE) in een pak van bubbelplastiek op een stelling om zich vervolgens als een baksteen naar beneden te laten vallen. Deze performance is berekende waaghalzerij, een ode aan de breekbaarheid en veerkracht.
  • CIRKLorama’ van Panorama Kino Theatre (CH) is een draaiende cinema in het midden van de stad. Het tovert de realiteit om in fictie en de wereld in theater.

Ook zijn er dit jaar heel wat producties waarin muziek en circus samen de voorstelling maken. Shows als ‘Sodade’, ‘Belly of the Whale’ en ‘Boate’ worden begeleid door livemuziek en ook de twee tentvoorstellingen ‘Circus I love you’ en ‘Les Dodos’ combineren op een virtuoze manier muziek en circus.

CIRKL VERDIEPT

Naast heel wat topvoorstellingen en topartiesten zet CIRKL bewust in op het ondersteunen van nieuw talent, prille producties en beloftevolle circusgezelschappen.

Schepen van Cultuur Denise Vandevoort: “CIRKL is ontstaan uit een traditie van straffe circusfestivals in Leuven. We kiezen voor nieuw en vernieuwend circus en zetten daarbij resoluut in op jong talent en lokale beloftes.”

Festivalcoördinator Jonas Van Soom (30CC): “Dit jaar hebben we onze positionering nóg verder doorgetrokken en uitgepuurd. CIRKL trekt nu nóg duidelijker de kaart van kwalitatief en vernieuwend circus. Deze derde editie van CIRKL brengt dan ook heel wat premières naar Leuven: 5 Belgische premières, 1 wereldpremière en 1 avant-première.”

Belgische premières:

• Circus I love you’ van Circus I love you
  • PIT’ van TENT (NL): Drie mensen, je ziet ze van bovenaf. Ze zijn omsloten door hoge wanden, zonder uitweg. Hun bewegingsvrijheid is beperkt, de ruimte waarin ze zich bevinden een enorme horde.
  • Bankal’ van Puéril Péril (FR): Twee mannen proberen toppen te bereiken die zo hoog zijn dat ze er zelf duizelig van worden. Ze zoeken een evenwicht op de grens tussen gevaar en val.
  • Kabaal’ (zie verder)
  • CIRKLorama’ van Panorama Kino Theatre

Wereldpremière:Follow Us’ van Be Flat en Cirkus in Beweging (zie verder)

Avant-première:Calculated Risk’ van MOVEDBYMATTER

CIRKL-LABO

Maar CIRKL gaat nog een stap verder dan enkel het programmeren van nieuw talent. Onder de noemer CIRKL-labo wil CIRKL een laboratoriumfunctie vervullen en een testomgeving vormen voor nieuwe producties.

Festivalcoördinator Jonas Van Soom (30CC): “Met CIRKL-labo geven we circusartiesten fysieke en mentale ruimte om te experimenteren. Daarnaast zetten we sterk in op jong en lokaal talent. We ondersteunen hen in hun creatieproces en bieden hen speelkansen. We coproduceren zelfs enkele bijzondere voorstellingen.

• Kabaal’: De Leuvense circushumaniora en CIRKL werken samen met Circus Rotjeknor en Rotterdam Circusstad Festival aan een nieuwe productie, ‘Kabaal’. 45 jongeren uit twee circusscholen, de circushumaniora en de professionele vooropleiding Codarts werken onder leiding van de Leuvense circusmaker Lennert Vandenbroeck en de Australische circuscompagnie Circa in vier dagen een voorstelling uit.

NIEUW: SNEAKPEEKS OP HET CIRCUS VAN DE TOEKOMST

30CC ondersteunt vernieuwend circus en schenkt gevestigde en opkomende circusartiesten doorheen het jaar ruimte voor onderzoek, repetities, masterclasses en creatieperiodes in de Leuvense Predikherenkerk. Tijdens CIRKL ontdek je er het circus van de toekomst in drie exclusieve sneakpeeks van voorstellingen die nog in creatiefase zijn.

• Knot on Hands (BE) is het afstudeerproject van drie studenten van de circushogeschool Codarts in Rotterdam met Leuvenaar Tijs Bastiaens, onder begeleiding van de Leuvense circusmaker Hanna Mampuys.
  • Common Ground (BE/DE) is een nieuw collectief van zes professionele circusartiesten met een internationale reputatie. Voor hun eerste voorstelling werkte Common Ground drie weken in de Predikherenkerk. Het resultaat van die creatieperiode kan je bekijken tijdens hun sneakpeek op CIRKL.
  • THERE THERE Company (BE) biedt een exclusieve kijk op het creatieproces van ‘Carrying my father’, een nieuwe voorstelling die in maart 2020 in 30CC in première gaat. Deze sneakpeek is het resultaat van een artistiek onderzoek dat voorafgaat aan het uitwerken van deze nieuwe productie.

Schepen van Cultuur Denise Vandevoort: “In de Predikherenkerk krijgen beloftevolle artiesten plaats voor repetitie, creatie en onderzoek. Heel laagdrempelig en niet resultaatsgebonden. Het is een broedplaats voor vernieuwend circus in Leuven, die we nu ook openstellen tijdens het festival.”

DE STAD ALS PODIUM

CIRKL kiest heel bewust voor de stad als podium:

• Het Sluispark vormt het kloppend hart van het festival, met een continu aanbod van verrassende workshops en animatie.
  • De gebouwen, straten en pleinen rond het Festivalcentrum vormen de scènes voor de verschillende voorstellingen.
  • Het decor van de Nederlandse productie ‘PIT’ bouwen we op een heel bijzondere locatie aan de Vaartkom.
  • In ‘Follow Us’ nemen tien Leuvense parkouracrobaten van Cirkus in Beweging onder begeleiding van Be Flat hun publiek mee door de stad. ‘Follow Us’ is geïnspireerd op ‘Follow Me’, waarvan de try-out vorig jaar op CIRKL zeer werd gesmaakt.
  • Tijdens CIRKL kan je in de Predikherenkerk terecht voor 3 sneakpeeks op het circus van de toekomst.

AANRADERS

Omdat circusgezelschappen en -artiesten vaak niet gekend zijn bij het grote publiek, geven we enkele aanraders:

• Twee straffe internationale tentvoorstellingen:Les Dodosvan Le P’tit Cirk (FR) enCircus I love youvan Circus I love you (SE)
  • Sodade’ van Cirque Rouages (FR): Op een gigantische constructie balanceren vier acrobaten op een eindeloze kabel. Hoog in de lucht, dansend op de golven van de tijd. ‘Sodade’ is een ode aan het leven, verteld door twee livemuzikanten. De voorstelling speelt met evenwicht, kwetsbaarheid, de wind en poëzie.
  • Follow Us’ van Cirkus in Beweging en Be Flat (BE)
  • Voor de circusliefhebbers: sneakpeeks op het circus van de toekomst in de Predikherenkerk
  • CIRKLorama’ van Panorama Kino Theatre (CH)

VOLLEDIG PROGRAMMA & TICKETS: WWW.CIRKLCIRCUS.BE

CIRKL is een organisatie van Cultuurcentrum 30CC, in samenwerking met Cirkus in Beweging en stad Leuven.

Het festival geniet de warme steun van de Vlaamse Overheid, Radio 2, De Morgen, Deze Week, De Lijn, UiTPAS, de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden te Brussel, Ruimtevaart, Cas-Co, OPEK, De Hoorn, ViriX, Stella Artois, van roey, Noordoever en hotel Binnenhof.

Jonas Van Soom

Festivalcoördinator CIRKL, 30CC