JÓHANN JÓHANNSSON LIVE

SLECHTS 2 CONCERTEN IN BELGIË * 30CC LEUVEN (5.12) en CC HASSELT (7.12)

De IJslandse componist Jóhann Jóhannsson is zonder enige twijfel een van de allergrootste namen van de postklassieke muziek. Met zijn combinatie van neoklassieke composities, ambient en elektronica scoort hij wereldwijd bij publiek én pers. Met zijn nieuwe album 'Orphée' maakt hij begin december een korte Europese tour en houdt hij twee keer halt in ons land. Haast je naar Leuven (30CC) of Hasselt (CCHA) voor een verbluffende ervaring!

Jóhannssons combinatie van strijkers, piano, elektronica en percussie is zelden geëvenaard. Zijn traag opbouwende, emotionele melodieën laten maar weinigen onberoerd. Hij zorgt voor de bijna volmaakte synthese van klassiek en elektronica, orkestraal en minimaal, ingetogen en theatraal. Zijn vijf vorige albums werden overladen met vijfsterrenrecensies.

Zonet verscheen 'Orphée', een nieuw album bij Deutsche Grammophon, het meest prestigieuze label voor klassieke muziek. De titel verwijst uiteraard naar Orpheus, die in de Onderwereld zijn geliefde Eurydice ging halen en daarbij het verbod van de goden om niet achterom te kijken tartte.
Het album is een ode aan licht, wedergeboorte en verandering, ook al ging de muzikant langs donkere paden: het maken van 'Orphée' kostte Jóhannson maar liefst zes jaar. Toch gaf hij zich “vol liefde aan de muziek over, die hem voortdurend naar vernieuwing en verandering stuwde.” Gekoppeld aan de release gaat hij ook (eindelijk!) weer op tour, een kans die je niet mag laten liggen!

De voorbije jaren legde Jóhannsson zich ook steeds meer toe op het schrijven van soundtracks. Zijn muziek voor 'The theory of everything' leverde hem een Golden Globe Award op en zijn score voor 'Sicario' werd onlangs zelfs genomineerd voor een Oscar. Afgelopen weekend verscheen zijn soundtrack voor 'Arrival', andermaal een soundtrack voor een film van Denis Villeneuve. Intussen is niet alleen geweten dat hij de soundtrack zal schrijven voor het vervolg op 'Blade runner', maar zal hij ook de score bij de volgende Daren Aronofsky voor zijn rekening nemen.

CCHA en 30CC zijn bijzonder trots dat Jóhann binnenkort twee concerten speelt in België. Afspraak op respectievelijk maandag 5 (30CC - Leuven) en woensdag 7 (CCHA - Hasselt) december. Jóhannsson krijgt daarbij de ondersteuning van het Echo Collective (artists in residence @ AB).

PERS ONLY: Voor het Europese luik van zijn tournee repeteert Jóhann ook twee dagen in CCHA (dinsdag 29 en woensdag 30 november). Mocht je interesse hebben in een interview die dagen - of voordien - neem dan zeker contact op.