TOPEDITIE LEUVEN JAZZ

6.500 JAZZFANS OP VIJFDE EDITIE

Met zeven zondagse concerten kwam er gisteren een einde aan de vijfde editie van 'Leuven Jazz'. De jubileumeditie was goed voor een recordopkomst: zo'n 6.500 toeschouwers genoten de voorbije negen dagen van een divers en hoogstaand programma. Absolute publiekstrekkers waren onder meer Avishai Cohen, Ron Carter & Richard Galliano en het verjaardagsconcert van de LUCA Jazz All Stars. Het jonge Daahoud Salim Quintet uit Spanje won de 'B-Jazz International Contest' en bassist Nicolas Thys ontving de 'Jazzmozaïek Award 2017'. 'Leuven Jazz' staat ook volgend jaar op de jazzkalender en loopt dan van 17 tot en met 25 maart 2018.

DE HOOGTEPUNTEN:

Een vliegende start
Voor deze vijfde editie breidde het festival uit van vier naar negen dagen. En van bij de start was het raak: acht overvolle huiskamerconcerten met knappe, akoestische sets (Wolfert Brederode Trio!, Antoine Pierre & Bert Cools, Cyrille Obermüller trio met Bo Van der Werf ...), een uitverkochte double bill in De Appeltuin, de uitverkochte première van de nieuwe jazzfilm 'Django', de mix van jazz en spoken word in 'Jazz 'n Words' ... de toon was meteen gezet.

Headliners vol vuur
Bij de internationale headliners imponeerden onder meer de Israëlische bassist Avishai Cohen in een gloednieuwe Jazz Free samenstelling, zijn landgenoot en pianist Shai Maestro in een bevlogen trio, de Belgische première van Jasper Høiby's Fellow Creatures en het stomende dansfeestje met dj's LeFtO en The Gaslamp Killer

Belgische talenten boven
'Leuven Jazz' blijft ook zeer gericht kiezen voor talent uit eigen land en werd opnieuw beloond. Van het Gentse Steiger (met eerste cd) tot twee verschillende sets van pianist Bram De Looze (o.a. met saxofonist Robin Verheyen), van de Moondog-tribute van Condor Gruppe tot het uitdagende Guillaume Vierset's Harvest Group of de avontuurlijke sound van Beraadgeslagen ... het toont een springlevende, diverse en uiterst getalenteerde Belgische jazzscene.

Bijzondere aandacht was er bovendien voor de 30ste verjaardag van de LUCA Jazz opleiding. Een All Stars formatie met oud-leerlingen zoals Jef Neve, Steven Delannoye, Dree Peremans en Toni Vitacollona en hun voormalige leermeesters zorgde voor heerlijke jazzavond.

B-Jazz Contest
De 'B-Jazz Contest' blijft dé internationale referentiewedstrijd voor jonge ensembles. Na twee boeiende finale-avonden bekroonde de internationale jury het Spaanse Daahoud Salim Quintet met de 'Grote Prijs Albert Michiels'. Deze groep won tevens de 'Sabam for Culture'-prijs voor de beste vertolking van de compositie 'Vertigo of the Fish' (van de hand van Antoine Pierre). Dario Piccioni, van het Vittorio Solimene Trio (Italië), won de prijs voor beste bassist.

Schepen van cultuur Denise Vandevoort vat de vijfde editie treffend samen: “De aanstekelijke vibe van 'Leuven Jazz' was overal te merken in de stad. Jazz vulde concertzalen en pleinen, huiskamers en cinema's, cafés en de bibliotheek ... Ik ben dan ook erg trots op de vele jazzpartners die er, onder aanvoering van 30CC en Het Depot, een groot feest van maakten. Samen met de vele fans kijk ik dus nu al uit naar de zesde editie in 2018!"

SAVE THE DATE: LEUVEN JAZZ 2018

VAN ZATERDAG 17 TOT EN MET ZONDAG 25 MAART 2018
OP VELE PODIA IN LEUVEN
PROGRAMMA VANAF JANUARI 2018 >> WWW.LEUVENJAZZ.BE

'Leuven Jazz' bundelt de krachten van de belangrijkste jazzspelers in Leuven: 30CC, Het Depot, Appeltuinjazz, C.C. Oratoriënhof, Cinema ZED, De Bib Leuven, De FactorY, De Libertad, LUCA Jazz, mijnLeuven, Muziekmozaïek Folk & Jazz, OPEK, Radio Scorpio, STUK (Jazz op Zondag) en Urban Woorden.

Het festival geniet de warme steun van Stella Artois, De Streekkrant en stad Leuven.

schepen van cultuur, stad Leuven

Danny Theuwis

festivalcoördinatie Leuven Jazz & concertprogrammator 30CC, 30CC

Mike Naert

festivalcoördinatie Leuven Jazz & programmatie Het Depot, Het Depot

Pablo Smet

B-Jazz Contest / pers, B-Jazz International Contest

Persberichten in je mailbox

30CC is het cultuurcentrum van Leuven. We laten je graag genieten van theater, muziek, literatuur, circus, familievoorstellingen … en zijn ook de motor van festivals als ‘Rode Hond’, ‘Leuven Jazz’, ‘CIRKL’, ‘Passie van de Stemmen’ en ‘Zomer van Sint-Pieter’.
Naast dit ruim aanbod aan podiumkunsten werken we heel graag ook dieper, breder en diverser. Zo zijn ‘Eigen Kweek’, ‘De Curatoren’, ‘Amateurama 2.0’, ‘CIRKLABO’ en de residentiewerkingen cruciale onderdelen van onze werking.