Extra toppers voor Leuven Jazz: Melanie De Biasio en Binker & Moses

Leuven Jazz voegde daarnet twee nieuwe topnamen toe aan de line-up van de editie 2018. Het sensationele duo Binker & Moses en de leading lady van de Belgische jazz, Melanie De Biasio, zakken in maart af naar de Dijlestad. Eerder werden onder meer Mark Guiliana, Zara McFarlane en een unieke triple bill met Sons of Kemet XL aangekondigd. Tickets zijn vanaf vandaag te koop.

MELANIE DE BIASIO
zondag 25 maart 2018, 20.00 uur  | @  Het Depot

Melanie De Biasio is een kruising tussen Nina Simone en Sade, met een vleugje The Velvet Underground. De Belgisch-Italiaanse jazz-zangeres wordt bejubeld door binnen- en buitenlandse pers en op handen gedragen door Eels of de BBC-goeroe Gilles Peterson.

De Biasio leverde met 'Lillies' een nieuwe hitplaat af. Na haar debuut ‘A Stomach Is Burning’ uit 2007 bleef het een hele tijd stil. Tot ze met ‘No Deal’ terug opdook in 2013. Een schot in de roos, ook internationaal. Idem voor het bijzondere ‘Blackened Cities’, een track van 24 minuten 19 seconden. En dan is er nu ‘Lillies’. Haar handelskenmerk bleef: de typisch donkere sound omfloerst met een onderkoelde sensualiteit.

Ze speelde de voorbije drie dagen voor een uitverkochte AB. Wie haar toen moest missen, krijgt een herkansing op de slotavond van 'Leuven Jazz'.

BINKER & MOSES
donderdag 22 maart 2018, 20.00 uur | @ 30CC/Schouwburg

Het Londense duo Binker & Moses is met zijn hypnotische improvisaties en avant-gardejazz schatplichtig aan muzikanten als John Coltrane en Pharoah Sanders. Hun hypnotische liveshows zijn opgevat als een reeks ‘battles’ tussen slagwerk en saxofoon. Maar die uiteindelijk samen één groot klankfestijn vormen.

Met debuutplaat 'Dem Ones' (2015) kaapten ze heel wat prestigieuze jazz-awards weg. Op 'Leuven Jazz' stellen ze hun tweede plaat 'Journey to the Mountain of Forever' voor. Gilles Peterson is alvast een grote fan. Hij plaatste deze release op drie in zijn lijstje van beste jazzplaten uit 2017.

Hun set wordt gevolgd door het reeds aangekondigde Mark Guiliana Jazz Quartet (met de nieuwe cd 'Jersey'). Moses Boyd kan je tijdens het festival ook nog ontdekken aan de zijde van Zara McFarlane en in de unieke Sons Of Kemet XL (met vier drummers live on stage)!

MEER OP KOMST

Het volledige programma van 'Leuven Jazz' wordt eind januari onthuld.
Cultuurschepen Denise Vandevoort: "Leuven Jazz dompelt je beslist helemaal onder in de jazz. Naast een stevige concertaffiche serveren de Leuvense jazzpartners onder meer ook films, expo, literatuur en een jazzquiz."

PRAKTISCH

LEUVEN JAZZ
VRIJDAG 16 > ZONDAG 25 MAART 2018
VOLLEDIG PROGRAMMA: vanaf 29 januari 2018
WWW.LEUVENJAZZ.BE

PARTNERS

'Leuven Jazz' bundelt de krachten van onder meer 30CC, Het Depot, Appeltuinjazz, Cinema ZED, De Bib Leuven, Jeugdcentrum Vleugel F (Jammin' with Fonske), Libertad, LUCA Jazz, Muziekmozaïek Folk & Jazz, Oratoriënhof en STUK (Jazz op Zondag).

Het festival geniet de warme steun van Stella Artois, De Morgen, Deze Week, stad Leuven en de Vlaamse overheid.

schepen van cultuur, stad Leuven

Danny Theuwis

coördinatie/programmatie Leuven Jazz

Joris Vaes

coördinatie/programmatie Leuven Jazz

Inge De Pauw

pers & PR Leuven Jazz

Robrecht Penders

communicatie Leuven Jazz

Persberichten in je mailbox

30CC is het cultuurcentrum van Leuven. We laten je graag genieten van theater, muziek, literatuur, circus, familievoorstellingen … en zijn ook de motor van festivals als ‘Rode Hond’, ‘Leuven Jazz’, ‘CIRKL’, ‘Passie van de Stemmen’ en ‘Zomer van Sint-Pieter’.
Naast dit ruim aanbod aan podiumkunsten werken we heel graag ook dieper, breder en diverser. Zo zijn ‘Eigen Kweek’, ‘De Curatoren’, ‘Amateurama 2.0’, ‘CIRKLABO’ en de residentiewerkingen cruciale onderdelen van onze werking.